fredag 12 februari 2010

Förkylnings samvete

I dag Är jag hemma från jobbet, är
förkyld och mår dåligt, att jag mår dåligt
är inte bara förkylningens förtjänst
utan mitt dåliga samvete att jag inte
är på jobbet istället.

förstår egentligen inte varför samvetet krånglar
med mig, för man ska ju inte gå till jobbet
när man har feber, hostar och nyser,
mest för andras skull (smittrisken)
och oumbärlig är man ju inte på jobbet.

Ändå gnager det dåliga samvetet
hand i hand med förkylningen.

kanske det beror på att man har blivit äldre
och känner ett större ansvar för sitt arbete,
men det kan man som ung också, så
nej det tror jag inte.

Är det för att man blivit påverkad av
regeringens jakt på sjukskrivna och
anser att alla sjuka är en påfrestning
för samhället och skall knipas åt.

Det närmaste jag kan komma på
är nog min egen girighet för att jag
missar en dagslön det kanske är
tanken på karensdagen och inte
samvetet som gnager inom mig.

Nej, om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag
inte får väl fundera vidare på saken och komma igen
på måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar